Stor snøskredfare (faregrad 4) for Innlandet fredag. Oransje varsel for jord-, sørpe- og flaumskredfare.

NVE varslar om stor snøskredfare (faregrad 4) i Innlandet. Unngå skredterreng! Det er også oransje varsel for jord-, sørpe- og flaumskredfare.

Stor snøskredfare (faregrad 4), og oransje varsel for jord-, sørpe- og flaumskredfare

NVE varslar om stor snøskredfare (faregrad 4) i Innlandet førstkommande fredag. Det er også oransje varsel for jord-, sørpe- og flaumskredfare i Innlandet

Faregrad 4 - stor snøskredfare: (henta frå Varsom .no)

• Forekommer normal noen få dager hver vinter og kan være en alvorlig situasjon.
  • Noen svært store (størrelse 4) og flere store (størrelse 3) naturlig utløste skred forventes
  • Du bør unngå skredterreng.
  • Skred kan treffe skredutsatte veier og bebyggelse.
  • Noen skredutsatte veier ventes stengt og bebyggelse kan bli evakuert.
  • Strømforsyning og kommunikasjon kan bli rammet.

Skredfarevurdering

Stedvis kan snødekket være veldig ustabilt, og med mye vær i vente kan det skape en krevende situasjon.
Enkelte svært store skred kan løsne av seg selv.

Der nedbøren kommer som snø i høyden vil det dannes store fokksnøflak. Disse vil være lette å løse ut, eller løsne av seg selv. De vedvarende svake lagene dypere i snødekket vil også få økt belasting, som kan resultere i svært store skred, nå som det er så store snømengder over.
Det er stor usikkerhet i hvordan de vedvarende svake lagene vil reagere på været, men stedvis har de vist seg som svært aktive de siste dagene.

Der nedbøren kommer som regn vil det kunne gå både store våte flakskred og mange våte løssnøskred.